تعطیلی ۳۰۰ واحد نان سنتی در تهران به دنبال افزایش قیمت نان و حامل های انرژی

رییس اتحادیه نانوایان سنتی تهران از تعطیلی حدود ۳۰۰ واحد نان سنتی در شهر تهران خبرداد و گفت: عوامل متعددی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در بروز چنین وضعیتی موثر بوده که افزایش نرخ حامل های انرژی یکی از آن موارد است.

به گزارش ایرنا؛ حسین نظری این موضوع را نیز یادآورشد که براساس ماده شش قانون هدفمندی یارانه ها دولت موظف است با اتخاذ تمهیدات مناسب از خسارت دیدگان اجرای قانون حمایت کند.

یادآور می شود: پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تعداد نانوایی های تهران سه هزار و ۸۰۰ واحد بود که با پیوستن واحدهای مجاز آزادپز به این صنف، مجموع آنها افزون بر چهار هزار و ۳۰۰ واحد شد. هم اکنون بیش از ۵۰۰ واحد نانوایی غیرمجاز آزاد پز در سطح شهر تهران مشغول فعالیت هستند.

رییس اتحادیه نانوایان سنتی ، مرحله دوم افزایش نرخ نان در سراسر کشور طی هفته های اخیر را مورد توجه قرار داد وگفت: با وجود وعده های مسئولان مبنی براینکه نرخ حامل های انرژی تغییری نمی کند اما هم اکنون قیمت گاز واحدها بالاست که در کنار افزایش ۹ درصدی نرخ دستمزد از ابتدای سال و به تبع آن بالارفتن بیمه و سایرعوامل موثر به مشکلات آنها افزوده است.

وی از یکشنبه ها به عنوان روز اعتراض نانوایان نام برد و گفت: صاحبان واحدهای سنتی که بسیاری از آنها افراد سالمند هستند ،یکشنبه هر هفته با مراجعه به اتحادیه از مشکلات خود می گویند، مسائلی که اتحادیه تاکنون از حل آن عاجز بوده است.

* سه عامل اصلی در بروز مسائل کنونی

به اعتقاد نظری در زمان حاضر سه عامل مهم مشکلات نانوایان را افزایش داده که یکی از آنها پیوستن واحدهای آزاد پز به سایر فعالان این حوزه است.

رییس اتحادیه صنف نانوایان توضیح داد: پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، واحدهای آزاد پز ، نان را به نرخ آزاد به فروش می رسانند که در آن زمان نزدیکی آنها به نانوایی های سنتی یارانه گیر مشکلی ایجاد نمی کرد اما حال که آرد از دو نرخی بودن خارج شده و آنها نیز تحت پوشش اتحادیه نانوایان سنتی قرار گرفته اند ، طبیعی است که نزدیکی واحدها به یکدیگر در کاهش مشتری این واحدها تاثیر بسیاری بگذارد.

وی درعین حال وجود بیش از ۵۰۰ واحد آزاد پز غیرمجاز را در سطح تهران یادآور شد و گفت: ساماندهی واحدهای آزاد پز یکی از تکالیف اتحادیه نانوایان سنتی پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است ، بنابراین به نظر می رسد با توجه به مستندات قانونی اتحادیه و نامه های ارسالی به نیروی انتظامی آنها باید به تکالیف قانونی خود مبنی برتعطیلی واحدها عمل کنند که این اقدام به طور قطع در ساماندهی وضعیت موجود بسیار موثر خواهد بود .

* فروش آرد به همکاران

نظری سپس گفت: در گذشته اگر برخی واحدهای سنتی به اندازه آرد تحویلی از دولت فروش نان نداشتند با عرضه چند لنگه آرد به همکاران خود قدری از هزینه ها را جبران می کردند که با توجه به آزاد شدن نرخ آرد دیگر چنین اتفاقی نمی افتد و طبیعی است که در آمدش کمتر و کمتر می شود .

به گزارش ایرنا ، با وجودی که نظری فروش آرد به همکاران خود را توجیه می کند اما این موضوع که پیش ازاین برخی واحدها آرد یارانه ای خود را به نرخ آزاد به قنادان می فروختند را نیز تکذیب نمی کند و می گوید: مواردی وجود داشت.

رییس اتحادیه نانوایان تهران در ادامه، کاهش حدود ۳۰ درصدی مصرف ضایعات نان که ناشی از دقت مردم در خرید نان شده را نیز از دیگر مسائلی برشمرد که در کاهش فروش نانوایان موثر بوده است .

** دولت تا پایان ماه آرد می فروشد

نظری سپس با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه ها امکان خرید آرد کیفی تر را برای نانوایان فراهم کرده و هیچ اجباری به خرید آرد از دولت وجود ندارد گفت: شرکت بازرگانی دولتی از طریق سایت خود اعلام کرده که تنها تا پایان اردیبهشت ماه ( دو دوره ۱۰ روزه ) آرد مورد نیاز نانوایان را تامین می کند.

وی گفت : با توجه به یکسان سازی نرخ آرد درسراسر کشورو تلاش نانوایان برای جذب مشتری بیشتر طبیعی است که نانوا ترجیح دهد آرد کیفی را حتی با قیمت بالاتر خریداری کند.

رییس اتحادیه نانوایان تهران افزود: واردات گندم کیفی و مخلوط کردن آن با تولیدات داخلی درعرضه نان با کیفیت نقش موثری دارد.

بیان دیدگاه