باید منطبق بر شرایط داخلی کشور حرکت کرد؛ مشاورارشد میرحسین موسوی

باید منطبق بر شرایط داخلی کشور حرکت کرد
جرس: مشاور ارشد میرحسین موسوی با تاکید بر اینکه هر حرکتی باید مبتنی بر شرایط داخلی کشور باشد اظهار داشت: هر حرکتی که مبتنی بر شرایط داخل کشور نباشد باعث شکست جنبش خواهد شد لذا ما باید به افرادی که الان در ایران در جنبش فعال هستند اعتماد داشته باشیم و بدانیم که آنها رابطه مستقیم تری با توده مردم و نیروهای فعال دارند.

میزگرد دکتر امیر ارجمند و مجتبی واحدی در دانشگاه جرج واشنگتن با عنوان نگاهی به تحولات پیش روی جنبش سبز روز شنبه برگزار شد.
به گزارش جرس، در این برنامه مجتبی واحدی با یادآوری فضای انتخابات سال ۱۳۸۸ اشاره کرد که انتخابات دو سال پیش فرصتی بود که مردم به حاکمیت دادند ولی حاکمیت نشان داد که لیاقت این فرصت را ندارد و پس از برگزاری انتخابات نحوه اعتراضات مردم و برخورد آنها با حاکمیت نیز تغییر کرد.
واحدی افزود: موسوی و کروبی خود را رهبران جنبش نمی دانند بلکه خود را دنباله رویان مردم و همراهان جنبش سبز می دانند. آقای کروبی در مصاحبه ها و بیانیه هایی پس از انتخابات بر ضرورت تغییر قانون اساسی تاکید کرده اند. ما هم اصلاح قانون اساسی را لازم می دانیم ولی برای ما قانون اساسی فعلی مقدمه ای است برای رسیدن به انتخابات آزاد.
مجتبی واحدی همچنین با انتقاد از عملکرد دولت بسیار از اقدامات و قراردادهای آنرا در جهت ارضای مقاصد سیاسی برخی از مسوولان نظام دانست و آنها را حتی بدتر از قراردادهای دولت با کشورهای خارجی در زمان قاجار ذکر کرد. واحدی در ادامه صحبت هایش به لزوم در نظر گرفتن اعتقادات مذهبی و دینی مردم اشاره کرد و تاکید کرد باید تضمینی به این قشر مذهبی داده شود تا آنها بدانند که در صورت همراه شدن با جنبش سبز اعتقادات آنها محترم می ماند. همچین واحدی تاکید کرد جنبش سبز باید مراقب باشد که در نیروهایی که به صورت سنتی از دولت حمایت کرده اند و اکنون دچار تردید شده اند ایجاد وحشت نکند و به صورت جذبی عمل کند. واحدی همچین اشاره کرد که شرایط بین المللی و داخلی برای ائتلاف و همکاری در جهت رسیدت به انتخابات آزاد فراهم است و باید در این جهت کار شود.


هر حرکتی باید مبتنی بر شرایط داخل کشور باشد

پس از این مقدمه دکتر ارشیر امیرارجمند مقدمه خود را ارایه کرد. امیرارجمند به دلایل تشکیل شورای هماهنگی راه سبز امید پرداخت و تشکیل این شورا را پاسخی به ادعای دولت در مورد این که جنبش سبز را تمام شده اعلام کرده بودند ذکر کرد.

امیرارجمند در توضیح دلایل تشکیل شورای هماهنگی اضافه کرد: در آن موقع یک نیازی وجود داشت برای حمایت از جنبش های دمکراسی خواهانه منطقه. این تحولات منطقه در زمستان سال گذشته انگیزه ای برای دعوت مردم برای راه پیمایی خیابانی و دمیدن روح تازه ای در جنبش سبز شده بود که با استقبال قابل توجه مردم و غافلگیری حاکمیت مواجه شد.
امیرارجمند افزود: حدود یک میلیون نفر در تظاهرات ۲۵ بهمن شرکت کردند. اینها مردمی بودند که پای هزینه زیاد این عملشان نیز ایستاده بودند و این اعلام خطری بود به حاکمیت. این نشان می داد که جنبش از بین نرفته تاکتیک هایش را عوض کرده و راه ادامه حیاتش را پیدا کرده است. و این حرکتی نبود که با هیجان شروع شود و زود هم پایان بگیرد.

وی تصریح کرد: این البته اخطاری به حکومت بود و پس از آن هم عمق اختلافات این جریان کودتا مشخص شد. عده ای بودند که می گفتند اگر ما بیاییم این اختلافات بازتر و نمودارتر می شود. البته در نهایت این اتفاقات افتاد و چشم انداز جدیدی در جنبش سبز باز شد. سوال اینجاست که آیا ما از دستاوردهای ۲۵ بهمن به اندازه کافی استفاده کردیم یا نه. شاید می توانستیم بهتر استفاده کنیم. ولی الان آقایان فهمیدند که با توجه به وضعیتی که در منطقه اتفاق افتاده دیگر آنها نمی توانند از روش های قبلی در مقابله با مردم استفاده کنند. به طور مثال دیگر نمی توانند به روی مردم آتش بگشایند. آنها الان در مقابل این سوال مشروع قرار دارند که اگر تظاهرات یک حق مشروع مردم بحرین و مصر است چطور مردم در ایران از چنین حقی محرومند؟ در حال حاضر سرکوب شدید فیزیکی برای عدم حضور خیابانی مردم یکی از راه های حاکمیت برای مقابله با تظاهرات خیابانی است. با توجه به این شرایط ما باید تاکتیک های دیگری هم اتخاذ کنیم.جنبش الان در داخل کشور است. طرفداران جنبش در خارج از کشور باید آینه جنبش در داخل ایران باشند و تاکتیک هایی را برا اساس شرایط داخل کشور در نظر بگیرند. هر حرکتی که مبتنی بر شرایط داخل کشور نباشد باعث شکست جنبش خواهد شد لذا ما باید به افرادی که الان در ایران در جنبش فعال هستند اعتماد داشته باشیم و بدانیم که آنها رابطه مستقیم تری با توده مردم و نیروهای فعال دارند.

به اعتقاد امیر ارجمند، ما الان باید خواسته ها و تاکتیک های خودمان را مشخص کنیم. مشخص شدن خواسته ها کمک می کند که انگیزه جدیدی در مردم ایجاد شود. خواسته ابتدایی ما آزادی رهبران جنبش و دیگر زندانیان سیاسی است. خواسته بعدی آزادی احزاب و گروه های سیاسی است. پس از آن آزادی تظاهرات مسالمت آمیز است و در نهایت انتخابات آزاد. انتخابات آزاد هم استراتژی و هم تاکتیک ما است. پس از آن رسیدن به شرایطی که مردم حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند.
امیرارجمند تصریح کرد:به نظر می رسد در شرایط فعلی ما هیچ گاه نمی توانیم از حق تظاهرات مسالمت آمیز که حق طبیعی انسان ها است دست برداریم. همچنین به نظر می رسد که لازم نیست هر تظاهراتی حتما با شعار باشد. همین حضور مردم در خیابان ها برگ برنده ما است. به طور روشن اشاره کنم که این به آن معنا نیست که ما با این شعار و یا آن شعار مخالفیم. بحث این است که راه پیمایی سکوت امکان بسیج مردم را فراهم می کند. فکر نکنید که شعار دیگری مثل آنکه ما بگوییم ما اصل حکومت را قبول نداریم (فرای درست یا غلط بودن آن) حتما شور و شوقی در مردم ایجاد می کند و آنها را به خیابان می آورد.البته در آینده اگر فرصت تظاهراتی که مردم بخواهند که شعاری بدهند فراهم شود باید از این فرصت استفاده شود و مردم این حق را دارند که هر چه می خواهند را به گوش دیگران برسانند. در مورد اعتصاب و تحصن یک بحث جدی است که باید به دنبال یافتن فرصت هایش بود. من اینجا می خواهیم بگویم شاید قدرت ابتکار و خلاقیت شبکه های اجتماعی کم شده است. این بحث ابتکار جدید باید از پایین بیاید و حتما نباید از جانب رهبران جنبش باشد. ما باید به راهکارهای عملیاتی فکر کنیم. باید از کلی گویی فراتر برویم و به سمت ارایه برنامه های مشخص برویم. و این شورای هماهنگی راه سبز امید و رهبران جنبش وظیفه هماهنگ سازی دارند و تنها اینها نیستند که باید راهکار ارایه بدهند.
پس از این مقدمه شرکت کنندگان پرسش و پاسخ برگزار شد.

مجتبی واحدی در پاسخ به سوال یکی از حضار که حلقه اصلاح طلبان را یک گروه انحصار طلب که حاضر به مشارکت و گفت و گو با دیگر گروه ها و جریانات سیاسی نیست، تاکید کرد که چنین انحصارطلبی وجود ندارد و آنچه باید تغییر یابد فرهنگ تحمل و مدارا ست که البته زمینه آن نیز در همه فراهم شده است.
مجتبی واحدی همچنین خط قرمز خود را نبود هرگونه حکومت فردی دانست مگر اینکه مردم ایران آن را بخواهند. واحدی تاکید کرد که جنبش سبز بسیار فراگیرتر از افراد حاضر است و یک جنبش بسیار فراگیر است. مجتبی واحدی همچنین در پاسخ به سوالی که مورد حضور او در شورای هاهنگی پرسیده بود پاسخ داد که آقای کروبی مشخصا کسی را در این شورا منصوب نکرده اند ولی اعضای این شورا وقتی تصمیم می گیرند با مشاوران آقای کروبی مشورت می کنند.
اردشیر امیرارجمند نیز در تشریح تاکتیک های انتخابی برای ادامه فعالیت جنبش اعتراضی تاکید کرد که انتخاب و اجرای چنین تاکتیک هایی نیازمند استقامت و پرداخت هزینه است.

امیرارجمند تصریح کرد که راه حلی جز راه حل مسالمت آمیز برای برون رفت از شرایط فعلی وجود ندارد هر چند که حاکمیت تلاش می کند معترضین را در دام خشونت بیاندازد. او همچنین ادعای انحصار طلبی رهبران سمبولیک جنبش سبز را رد کرد و چنین انحصار طلبی را مغایر صد در صد با سیاست به رسمیت شناختن تکثر در جنبش سبز از سوی رهبران سبز دانست. او همچنین گفت و گو بین گروه های مختلف را لازمه فعالیت جنبش سبز ذکر کرد ولی تصریح کرد که گفت و گو و تکثر به این معنا نیست که « در صورتی که حرف عده ای را نپذیرفتیم به انحصارطلبی متهم شویم»
در ادامه جلسه حضار در مورد نظر سخنرانان را در مورد مساله ولایت فقیه پرسیدند. اردشیر امیرارجمند در پاسخ به این سوال تاکید کرد که این سوال اساسا باید به گونه دیگری مطرح شود. امیرارجمند در ادامه گفت: دولت در مفهموم مدرنش به معنای قدرتی محدود است. این شامل همه افراد حاضر در این دولت می شود. در مورد اجرای آن نیز مردم در یک زمانی آگاهانه یا ناآگاهانه به این قانون اساسی رای دادند و بهتر است ما مسوولیت این انتخاب را به خود مردم واگذار کنیم و در مورد آنها قضاوت نکنیم. همین مردم در هر لحظه و هر زمان( با توجه به فرایندهای لازمه آن) آن را اصلاح کنند و یا آن را به کلی کنار بگذارند. همچنین قانون اساسی به عنوان چهارچوب حرکت ما است و قانون اساسی خوب بسیار مهم است اما به تنهایی دمکراسی نمی آورد. آذربایجان بهترین قانون اساسی مکتوب دنیا را دارد ولی چنین قانون پیشرفته ای کشور آذربایجان را دمکراتیک نکرده است. کشورهایی هستند که قانون های عقب افتاده دارند ولی چون نحوه عملکردشان به قانون پیشرفته است کشورهایی دمکراتیک هستند. این به معنای این نیست که قانون اساسی خوب برای ما لازم نیست ولی به تنهایی هم برای ما دمکراسی نمی آورد.
مشاور ارشد میرحسین موسوی در مورد شفافیت فعالیت های و اعضای شورای هماهنگی راه سبز امید نیز این توضیح را اضافه کرد که او و یا کس دیگر به طور نفیا یا اثباتا عضویت خود را در شورای هماهنگی اعلام نکرده اند و اعلام اسامی بقیه اعضا نیز از نظر امنیتی به صلاح نیست. البته چنین شفافیتی حق مسلم مردم است ولی چنین شفافیتی الان مقدور نیست هرچند که چنین جوابی ممکن است اعتماد برانگیز و یا قانع کننده نباشد.

راه دیگر این است که به عملکرد جنبش نگاه شود و اگر قابل تایید هست به آن اعتماد شود و اگر نیست مانند خیلی از جنبش هایی که به وجود آمدند و به کنار گذاشته شدند٬ کنار گذاشته شود.
امیرارجمند در مورد اینکه آیا شورای هماهنگی نظرات گروه های مختلف را درتدوین برنامه های خود در نظر می گیرد افزود: در مورد ارتباط شورا با گروه های مختلف تا آنجا که توان بوده با گروه های مختلف تماس گرفته شده تا نقطه نظرات آنان به صورت سیستماتیک در برنامه شورا منعکس شود. البته شورا در ایجاد این حس مشارکت هنوز ضعف هایی دارد. یکی از مشکلاتی که الان وجود دارد این است که هر کسی که نقطه نظری ارایه می کند احساس می کند که این نقطه نظر همه افراد حاضر در جنبش است. در حالیکه اگر گفت و گویی صورت بگیرد افراد متوجه می شوند که نقطه نظرهای متفاوتی هم وجود دارد و بسیاری از مشکلات شورای هماهنگی هم حل می شود.
یکی از حضار در مورد علت عدم مصاحبه دکتر امیرارجمند با برخی رسانه ها پرسید. امیرارجمند در پاسخ به این سوال اشاره کرد که یکی از معیارها متانت و وزانت و حرفه ای بودن آن رسانه مورد نظر است.البته یک رسانه ممکن است همه این شرایط را داشته باشد ولی با خط قرمزهای ما مطابق نباشد. اجازه بدهید که ما سود و هزینه این کار را در مورد رسانه ای مانند صدای آمریکا انجام بدهیم و بعد تصمیم بگیریم. بهر حال باید به ما اجازه داده شود که سیاستی بین المللی مطابق با منافع درازمدت مردم ایران در پیش بگیریم.
در انتها امیرارجمند تاکید کرد که وظیفه ما افشای حقایق در مورد دو جناح درگیر در قدرت در فضای فعلی سیاسی ایران است و ما نباید وارد بازی این دو گروه شویم. همچنین باید بدانیم که در نتیجه اتفاقات اخیر بسیاری از طرفداران حکومت متوجه شده اند که بسیاری از اقدامات حکومت برای خدا نیست بلکه برای منافع شخصی است. ما باید باعث ریزش نیروی های آن طرف از طرق مسالمت آمیز بشویم و این ریزش نیرو همیشه با اتخاذ مواضع رادیکال محقق نمی شود. بلکه باید صبور باشیم و استحکام داشته باشیم و از مواضع اصولی مان پایین نیاییم. همچنین این را باید بدانیم در مورد این قانون اساسی در جنبش سبز نظرات مختلفی وجود دارد. در کشور ما مردمی هستند که حاضرند هزینه بدهند و پایمردی کنند در حالی که عده ای موقع دادن هزینه که می رسد تنها به دادن شعارهای رادیکال بسنده می کنند.
حنا حکیمی

بیان دیدگاه